Starten met RPA

Intro in RPA – Ja, ook in jouw organisatie zijn kansen!

De virtuele medewerkers die vallen onder de noemer Robotic Process Automation (RPA) werken snel, foutloos en raken niet verveeld door repeterend werk. RPA is bovendien makkelijk inzetbaar en flexibel. Gegarandeerd dus dat er in jouw organisatie kansen zijn om sneller en slimmer te werken!

RPA als virtuele medewerker?

Technisch gezien is RPA geconfigureerde software, maar omdat het zelfstandig kan werken op basis van zijn eigen autorisaties wordt het beschouwd als een virtuele collega. Vaak heeft een robot een eigen personeelsnummer en een naam!

RPA werkt op basis van instructies. Die instructies bepalen welke beslissingen de robot neemt, in welke systemen hij inlogt en welke acties hij uitvoert. Op die manier kan een robot veel administratieve handelingen overnemen. 

Denk aan: ​

  • Inloggen in systemen
  • Bestanden en mappen verplaatsen
  • Downloaden / Uploaden​ in databases
  • Websites uitlezen voor specifieke data
  • Data combineren / berekeningen maken​
  • Rapportages opstellen
  • Email ontvangen en versturen
  • Bestanden uitlezen (Word, PDF, Excel etc.)
  • Workflow-taken aanmaken​

 

De voordelen voor jouw organisatie

Onder de juiste voorwaarden zijn de mogelijkheden van RPA bijna eindeloos en er zijn enorme voordelen:

  1. Snelheid: een robot werkt snel en bovendien 24/7. Dit zorgt voor een versnelling van het hele proces.​
  2. Kwaliteit: een robot voert foutgevoelige processen foutloos uit. De klant is in één keer goed geholpen en het reworkneemt significant af.​
  3. Medewerkers: een robot neemt oninteressant werk over, met lagere werkdruk en hogere tevredenheid tot gevolg.
  4. RPA is kostenefficiënt: in vergelijking met reguliere arbeidskosten zijn de kosten van werkende robot zeer beperkt. De terugverdientijd is daarom kort; vaak al binnen een jaar.​


Waar kan ik RPA het beste inzetten?

Vrijwel elk proces dat administratieve handelingen bevat is op zijn minst ten dele geschikt voor robotisering.​ Als vuistregel kan je aanhouden: hoog volume, weinig verrassingen. Richt je op handelingen die vaak voorkomen en waar weinig uitzonderingen zijn. Dit is belangrijk, omdat elke uitzondering extra instructies vraagt voor de robot. Robotiseer dus het standaardwerk en laat het maatwerk over aan de collega’s. Dan staat iedereen in zijn kracht.

 

Waarom RPA in plaats van een andere IT-oplossing?

Doordat RPA gebruik maakt van het huidige systeemlandschap, is er géén sprake van een grootschalige IT-implementatie. Deze zijn doorgaans duur en de doorlooptijd is lang. Robotiseren is in vergelijking goedkoop én snel. ​Daarbij kan een robot in verschillende onderdelen worden gemaakt (Agile). Per fase kan dus al profijt worden gemaakt en de meerwaarde wordt steeds groter.


Is het ook geschikt voor mijn bedrijf?

Door de talrijke mogelijkheden zijn er kansen voor verbetering in elke organisatie. Wij kijken graag samen met jou en je medewerkers naar de verschillende werkprocessen om te zien waar RPA het meest effect kan hebben.


Hermani de Andrade

Hermani de Andrade

Robotic Process Automation (RPA)

Robotic process
automation

Dennis van Duik

dennis van dijk