RPA binnen de verzekeringsbrache

Verzekeraar - Overeenkomsten opzetten/ verlengen


Uitdaging

Het bedrijf in kwestie was veel tijd kwijt met het aanmaken van nieuwe verzekeringsovereenkomsten en de verlenging van bestaande overeenkomsten. Daarnaast was het proces met betrekking tot terugbetaling van verzekeringscontracten niet consistent en foutgevoelig. De backoffice klantsystemen bevatten geen vorm van standaardisatie en een eerder IT project was hopeloos gefaald. 

AANPAK

Aan de hand van procesworkshops en trainingen hebben we de processen in kaart gebracht. Tevens hebben we de pijnpunten en verbeterelementen gecategoriseerd en geplot in een verbeterplan. Naast de procesverbetering, zijn we direct gestart met de ontwikkeling van de virtuele werknemer om bovengenoemd proces te automatiseren waar mogelijk. 

Voordelen en resultaten 

Nadat we intern aan de hand van een containerproject hebben aangetoond dat procesverbetering in combinatie met RPA snelle positieve resultaten kan boeken, hebben we een processelectie opgezet. Aan de hand van de processelectie workshop hebben we een aanbeveling geschreven voor verdere vooruitgang en RPA  potentieel binnen de afdeling. Door deze roadmap te combineren met een compleet overzicht van de kosten en baten was de interne business case om door te pakken gevormd. 

  • Lagere werkdruk
  • Verhoogde proceseffectiviteit
  • Vermindering van tijdsbesteding gelijk aan 2 FTE
  • Productie kon omhoog zonder additionele werknemers aan te nemen
  • Opleiden van een intern RPA team zorgt voor inhouse Center of Excellence




Meer weten over onze Snellere projecten? Wil je weten wat de opties zijn om een eigen RPA team intern op te zetten?